10 Tarikan Utama di Langkawi

Berikut adalah 10 tempat tarikan kegemaran kami di Langkawi. Kereta Sewa Langkawi 

1. Kereta Kabel Langkawi dan Jambatan Sky Langkawi
(Pantai Kok, berhampiran Teluk Burau)
Ini adalah perjalanan hebat di sebuah kereta kabel yang mempunyai kecerunan paling curam di dunia dan membawa anda ke puncak Gunung Mat Cincang dalam jarak kira-kira 2.1kms. Anda mendapat pemandangan Laut Andaman di bawah bersama-sama dengan pulau-pulau Langkawi yang bertaburan dan puncak yang menjulang tinggi. Terdapat dua stesen kereta kabel dengan melihat platform dan laluan berjalan. Skybridge adalah kejutan kejuruteraan yang lain. Ini jambatan gantung melengkung yang tinggi di langit yang menghubungkan stesen kereta kabel dengan gunung berdekatan. Sekiranya anda mempunyai semangat pengembaraan, ambil langkah-langkah yang panjang untuk mencapai jambatan, berjalan di atasnya dan menghargai penciptaan ajaib sambil anda menonton pemandangan di sekeliling. Anda akan merasa anda berada di atas dunia.

2. Kilim Geo Park dan Mangroves
(Sungai Kilim, hujung utara Langkawi)
Anda perlu mengambil lawatan bot untuk mengalami Kilim Geo Park yang merupakan rizab alam yang penuh dengan formasi geologi dan merangkumi kawasan seluas 100 km persegi. Ia menawarkan pemandangan batu kapur gergasi yang menakjubkan, fosil berjuta-juta tahun, paya bakau, pemandangan indah pulau-pulau, pantai & lagun dan banyak lagi. Sebagai sebahagian daripada lawatan ini, anda juga akan melihat ladang-ladang ikan terapung di mana anda sendiri boleh makan ikan pari, dan mengalami aktiviti luar biasa seperti makan burung helang, makan monyet dll.

3. Pulau Dayang Bunting & Tasik Si Ibu Hamil
(Pulau Bunting Dayang)
Terdapat tasik air segar yang indah di Pulau Dayang Bunting yang penuh dengan legenda dan dikelilingi oleh bukit-bukit dan hutan hujan dalam suasana yang indah. Tasik itu hebat untuk berenang dan hutan yang sangat baik untuk pemerhati burung. Pulau ini terletak di luar pantai selatan Pulau Langkawi dan mudah dicapai dengan bot. Terdapat banyak pelancongan bot yang beroperasi di luar Pantai Tengah yang boleh menjatuhkan anda ke tempat yang indah ini.

4. Dunia Bawah Laut
(Pantai Cenang)
Rumah 60,000 kaki persegi bangunan lebih daripada 4000 ikan dan makhluk laut dan mempunyai bahagian berasingan untuk pelbagai jenis burung dan haiwan juga. Bahagian ini bertemakan Hutan Hujan tropika, Suhu, Sub-Antartika, Kolam, Karang dan sebagainya. Terdapat terowong sepanjang 15 meter yang mempamerkan pelbagai ikan dan kehidupan dalam air di dalam tangki kaca besar dan kecil yang kebanyakannya terukir di dinding. Di dalam, ada kedai cenderamata dan kafe juga.

5. Eagle Square - Dataran Lang
(Kuah Town, Langkawi Selatan)
Terdapat arca tinggi 12 meter dari elang coklat kemerahan di dataran dan melihat ke teluk terbuka. Burung helang melambangkan asal nama Langawi dan oleh itu patung yang dibuat di Bandar Kuah dekat dengan jeti (feri dok). Pandangan perairan dengan latar belakang gunung dan feri yang melintas adalah benar-benar hebat.

6. Pusat & Budaya Kebudayaan Mahsuri (Padang Matsirat, Jalan Makam Mahsuri)


Tempat ini mempunyai makam dan makam Mahsuri, wanita rakyat legenda dari Langkawi yang dituduh palsu dengan isteri ketua kampung dan akhirnya dihukum mati. Ia adalah kecantikannya yang mempesonakan yang menyebabkan kecemburuan dan dakwaan palsu. Sebelum kematiannya, Mahsuri mengutuk pulau tersebut untuk tujuh generasi nasib yang menimpa pulau itu sejurus selepas kematiannya. Tapi mujurlah masa lapang kini telah berlalu.

Tempat ini, yang juga dikenali sebagai Makam Mahsuri, telah berkembang sebagai sebuah kompleks budaya yang juga mempunyai teater muzik di mana instrumen rakyat dimainkan, sebuah galeri besar dengan lukisan & model yang menggambarkan kisah hidup Mahsuri, bilik audio-video, rumah Melayu khas cara dulu berabad-abad, kedai cenderamata, gerai makanan dan banyak lagi.

7. Galeria Perdana
(Timur Utara, berhampiran Kampung Kilim, Mukim Air Hangat)
Ini adalah muzium mewah yang mempamerkan kutipan hadiah dan anugerah yang diterima oleh Perdana Menteri Malaysia ke-4 Tun Dr Mahathir bin Mohamad dan isterinya. Perdana Menteri percaya bahawa semua hadiahnya adalah harta awam. Bangunan yang besar dengan seni bina oriental menempatkan banyak barang berharga termasuk perhiasan, cenderamata, senjata, barangan tembaga & logam, perabot, dan bahkan kereta dan kitarannya yang telah diberkati kepada Perdana Menteri semasa tempoh perkhidmatannya oleh perwakilan asing, negarawan, baik -personal, kawan dan tetamu.

8. Kompleks Kraf Langkawi
(Langkawi Utara, Teluk Yu, Mukim Bohor)
Terletak di bahagian utara Langkawi berhampiran Pantai Shark Bay, kompleks kerajinan ini mempamerkan pelbagai barangan kraf seni & kerajinan yang mencerminkan budaya dan warisan Malaysia dan Langkawi. Terdapat seksyen muzium dengan pameran yang menggambarkan beberapa tema seperti Heritage, History & Legends dan sebagainya. Terdapat koleksi eksklusif produk berasaskan hutan, batik sutera, seramik, tembaga & perak dan banyak lagi yang boleh anda beli dari galeri jualan.

9. Taman Laut Pulau Payar
(Sebuah pulau 30km selatan Langkawi)
Pulau Payar adalah sebuah pulau yang terletak di luar pantai dan 30 km ke selatan pulau utama. Taman laut telah dibangunkan di sekitar kawasan air yang juga termasuk beberapa pulau lain. Terdapat perjalanan bot berjadual yang membawa pelancong ke taman marin untuk lawatan sehari. Selain daripada pemandangan indah yang indah, anda boleh menikmati berenang di pantai, bersnorkel dan juga menyelam di antara kehidupan laut & terumbu karang terbaik di Langkawi, tangan menyusui jerung bayi, atau hanya berehat dan berjemur. Perjalanan termasuk semua gear dan makan tengah hari.

10. Taman Hidupan Liar Langkawi
(Timur Utara, berhampiran Kampung Kilim)
Merebak di sekitar kawasan seluas 5.5 ekar, taman hidupan liar ini (dahulunya dikenali sebagai Bird Paradise) sepenuhnya ditutup dengan laluan berbumbung. Jadi di bawah matahari atau hujan, anda boleh menikmati taman yang mempunyai lebih dari 150 spesies haiwan dan burung. Koleksi ini datang dari pelbagai bahagian dunia termasuk Asia Selatan, Rusia, Amerika Selatan dan Malaysia. Walau bagaimanapun, jangan mengharapkan spesies eksotik yang besar di sini. Anda boleh berinteraksi dengan haiwan semasa sesi makan.

Tarikan Besar Lain

Terdapat beberapa tarikan dan tempat-tempat lain yang sangat dekat dengan senarai kegemaran kami. Secara jujur, sukar untuk menguasai mereka semua. Jadi di bawah saya telah mengkategorikan mereka di bawah kepala yang berbeza dan menerangkan semuanya secara terperinci di bawah bahagian tersebut.

Taman & Alam Langkawi
Ketahui tentang taman-taman yang hebat, rizab alam semula jadi, tempat perlindungan, tasik & lagun dll.

Muzium Langkawi, Tempat Bersejarah & Tempat Suci
Sebuah wawasan tentang warisan budaya, budaya dan latar belakang sejarah pulau itu.

Air terjun Langkawi
Air terjun paling terkenal di Langkawi

Langkawi Art & Craft
Pusat kerajinan dan galeri seni di Langkawi yang mempamerkan barang-barang indah termasuk pelbagai jenis kerajinan dan lukisan dari artis-artis tempatan yang sangat berbakat. Pengenalan baru adalah muzium seni 3 dimensi terbesar di Malaysia.

Gua Langkawi
Gua-gua semulajadi di Langkawi untuk peminat gua. Ada di antara mereka yang boleh diakses dengan berjalan kaki, dan beberapa dengan menaiki bot. Ramai di antaranya mempunyai stalaktit dan pembentukan stalagmit yang luar biasa, dan ada pula yang mempunyai banyak kelawar dan makhluk lain.

Kompleks Desa Langkawi
Ini adalah kampung seperti kompleks yang dibangunkan dengan persembahan unik dan holistik mereka. Sesetengah daripada mereka seperti Oriental Village menawarkan kompleks komprehensif dengan membeli-belah, makanan, dan banyak tarikan & aktiviti yang semua dikemas dalam satu tempat untuk menjadikannya sebuah kampung sehenti.

Comments