Makanan Sihat Untuk Meningkatkan Tenaga

Ramai orang berasa letih atau lari ke bawah semasa beberapa hari. Kekurangan tenaga boleh menjejaskan aktiviti harian anda dan menjadikan anda kurang produktif.  Transfer Factor 4life Malaysia 

Hakikatnya ialah jenis dan kuantiti makanan yang anda makan memainkan peranan penting dalam menentukan tahap tenaga anda pada siang hari.

Walaupun semua makanan memberi anda tenaga, sesetengah makanan mengandungi nutrien yang boleh membantu meningkatkan tahap tenaga anda dan mengekalkan kewaspadaan dan fokus anda sepanjang hari.

Berikut adalah senarai makanan yang telah terbukti dapat membantu menggalakkan tahap tenaga:

1. Pisang
Pisang boleh menjadi salah satu makanan terbaik untuk tenaga. Mereka adalah sumber karbohidrat yang sangat baik, kalium dan vitamin B6, semuanya boleh membantu meningkatkan tahap tenaga dalam tubuh anda.

Satu kajian menunjukkan bahawa makan pisang sebelum percubaan berbasikal 75 km itu adalah cekap sebagai minuman karbohidrat untuk meningkatkan prestasi atlet daya tahan.

2. Transfer Factor 4life Malaysia

Transfer Factor Tri-Factor Formula menawarkan pendekatan revolusi baru untuk kesihatan. Ia menyediakan kepintaran kepada tubuh badan untuk mengikut apa yang tubuh badan anda perlukan. Transfer Factor mengandungi ekstrak eksklusif daripada kolostrum lembu dan kuning telur ayam untuk membantu menyokong kesihatan badan anda. Ditambah zink untuk sokongan yang lebih baik. 4Life Transfer Factor Tri-Factor Formula digunakan sebagai sokongan kesihatan setiap hari.

4Life Transfer Factor Tri-Factor Formula – Produk suplimen untuk kesihatan Umum yang dirumuskan khas dengan khasiat Transfer Factor. Ia menawarkan pendekatan baru dengan kepintaran dan bersesuaian dengan keperluan badan. Produk ini unik kerana ia mengandungi transfer factor. Transfer factor adalah molekul pengutus yang memindahkan maklumat tindakbalas semulajadi badan dari satu entiti ke satu entiti yang lain, seperti di antara ibu dan bayi yang disusukannya.

3. Ikan Lemak
Ikan berlemak seperti salmon dan tuna adalah sumber protein, asid lemak dan vitamin B yang baik, menjadikan mereka makanan yang hebat untuk dimasukkan ke dalam diet anda.

Hidangan salmon atau tuna menyediakan anda dengan jumlah harian asid lemak omega-3 yang disyorkan dan vitamin B12 (3, 4).

Asid lemak omega-3 telah terbukti mengurangkan keradangan dalam badan, yang merupakan punca keletihan yang biasa.

Sebenarnya, beberapa kajian mendapati bahawa mengambil suplemen omega-3 dapat mengurangkan keletihan, terutama pada pesakit kanser dan mereka yang pulih dari kanser.

Tambahan pula, vitamin B12 berfungsi bersama-sama dengan asid folik untuk menghasilkan sel-sel darah merah dan membantu kerja besi lebih baik di dalam badan. Tahap optimum sel darah merah dan zat besi dalam darah dapat mengurangkan keletihan dan meningkatkan tenaga.

4. Beras Perang
Nasi perang adalah makanan yang sangat berkhasiat. Tidak seperti beras putih, ia kurang diproses dan mengekalkan lebih banyak nilai nutrisi dalam bentuk serat, vitamin dan mineral.

Satu piala (195 gram) beras merah yang dimasak mengandungi 3.5 gram serat dan memberikan kira-kira 88% daripada RDI untuk mangan, mineral yang membantu enzim anda memecahkan karbohidrat dan protein untuk menghasilkan tenaga.

Selain itu, terima kasih kepada kandungan seratnya, beras merah mempunyai indeks glisemik yang rendah. Oleh itu, ia dapat membantu mengawal paras gula darah dan membantu anda mengekalkan tahap tenaga yang mantap sepanjang hari.

5. Keledek
Selain lazat, keledek adalah sumber tenaga berkhasiat bagi mereka yang mencari peningkatan tambahan.

Satu buah ubi kecil bersaiz sederhana boleh membungkus sehingga 23 gram karbohidrat, 3.8 gram serat, 28% daripada RDI untuk mangan dan kekalahan 438% daripada RDI untuk vitamin A.

Terima kasih kepada kandungan serat ubi jalar dan karbohidrat kompleks, badan anda mencerna mereka pada kadar perlahan, yang memberikan anda bekalan tenaga yang stabil.

Keledek juga merupakan sumber mangan yang hebat, yang membantu dalam pemecahan nutrien untuk menghasilkan tenaga.

6. Kopi
Kopi mungkin makanan pertama yang anda fikirkan akan dikonsumsi ketika anda sedang mencari peningkatan tenaga.

Ia kaya dengan kafein. Kompaun ini boleh dengan cepat lulus dari aliran darah ke otak anda dan menghalang aktiviti adenosine, seorang neurotransmitter yang menghilangkan sistem saraf pusat.

Akibatnya, pengeluaran epinefrin meningkat. Hormon ini merangsang badan dan otak.

Walaupun kopi hanya menyediakan dua kalori setiap cawan, kesan stimulasi pada badan dapat membuat anda berasa waspada dan fokus.

7. Telur
Telur tidak hanya makanan yang sangat memuaskan, tetapi mereka juga dapat memberikan tenaga untuk menyemarakkan hari anda.

Telur dibungkus dengan protein, yang boleh memberi anda sumber tenaga yang mantap dan berterusan kerana ia tidak menyebabkan pancang dalam gula darah dan insulin apabila ia dicerna.

Selain itu, leucine adalah asid amino paling banyak dalam telur, dan dikenali untuk merangsang pengeluaran tenaga dalam beberapa cara.

Leucine boleh membantu sel mengambil lebih banyak gula darah, merangsang pengeluaran tenaga dalam sel dan meningkatkan pecahan lemak untuk menghasilkan tenaga.

Lebih-lebih lagi, telur kaya dengan vitamin B. Vitamin ini membantu enzim melaksanakan peranan mereka dalam proses memecah makanan untuk tenaga.

8. Epal
Epal adalah salah satu buah yang paling popular di dunia, dan merupakan sumber karbohidrat dan serat yang baik.

Epal sederhana (185 gram) mengandungi kira-kira 25 gram karbohidrat, 19 gram gula dan 4 gram serat.

Oleh kerana kandungan gula dan serat semulajadi yang kaya, epal boleh memberikan pelepasan tenaga yang perlahan dan berterusan.

Selain itu, epal mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa antioksidan boleh melambatkan penghadaman karbohidrat, sehingga mereka melepaskan tenaga dalam tempoh yang lebih lama.

Terakhir, adalah disyorkan untuk makan epal keseluruhan. Jus dan tulen, dari mana serat dikeluarkan, lebih cepat dicerna dan hanya dapat memberi anda tenaga yang cepat dicerna.

Comments