Makanan Untuk Tenaga: 16 Makanan Yang Akan Membangkitkan Anda

Kale atau cupcakes? Transfer Factor 4life Malaysia

Ini mungkin bukan soalan kesihatan yang perlu kita tanya setiap hari, tetapi ia adalah satu yang dapat memberikan kita keputusan yang sukar. Satu adalah hijau dan penuh dengan nutrien - dan kita tahu ia bagus untuk kita - dan yang lain adalah gula-gula dan lazat lazat, menyediakan tenaga sementara.

Kim Stinson-Burt, pakar pemakanan di Nutritionally Your Best, yang berpangkalan di Newfoundland dan Labrador, berkata mencari tenaga dalam makanan bukan tentang cuba mendapatkan satu superfoods atau memperbaiki gula, tetapi makan dan minum pilihan sihat sepanjang hari.

"Makan sarapan pagi dengan kerap dan mengemas makanan secara kerap sepanjang hari, serta minum banyak air, boleh mengekalkan tahap tenaga yang tinggi," katanya.

Sejauh populasi pergi, orang Amerika Utara adalah sebahagian daripada orang yang paling tertekan di dunia. Sekurang-kurangnya 76 peratus orang Kanada mengalami beberapa jenis tekanan dalam kehidupan seharian mereka (kewangan, kesihatan dan kehidupan keluarga misalnya) dan sekurang-kurangnya 75 peratus rakyat Amerika juga menangani beberapa jenis tekanan sehari-hari, menurut CBC.

Tetapi dengan semua keletihan itu, mengambil minuman berisi kafein atau donat taburan tidak akan membuat badan kita baik dalam jangka panjang. Pasti, gula dapat menaikkan kadar gula dalam darah dan memberi kita tenaga yang sangat diperlukan pada masa ini, tetapi mereka juga boleh melambatkan tubuh anda dan membuat anda berasa lebih letih dan lapar, menurut USA Today.

Cabaran mingguan kami: Cobalah untuk menggantikan sekurang-kurangnya satu cawan kopi hari anda atau satu hidangan manis dengan salah satu makanan yang meningkatkan tenaga daripada Stinson-Burt:

Air:
Air adalah bahagian penting dalam menjaga semua sel dalam badan anda terhidrasi dan bekerja pada tahap yang optimum, kata ahli diet Kim Stinson-Burt. Mulakan hari dengan segelas air yang tinggi (sekurang-kurangnya 500 ml) sebaik sahaja anda bangun. "Bayangkan akan menjalani hari kerja tanpa minum, badan anda akan bersamaan dengan ini setiap malam apabila anda tidur." Banyak orang Kanada yang mula mengalami dehidrasi, yang menyebabkan keletihan pada awal hari, "katanya.

Almonds:
Apabila dimakan mentah dan unsalted, badam adalah sumber lemak dan protein yang baik untuk mengimbangi tahap gula darah, kata Stinson-Burt. Satu auns badam (kira-kira 23) boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.

Quinoa:
"Kaya dengan karbohidrat dan protein yang kompleks, quinoa adalah bijirin yang sangat berkhasiat yang membuatkan anda penuh dan bertenaga dengan baik ke dalam hidangan seterusnya," katanya. Untuk pilihan makanan, cuba quinoa hangat dengan kismis, badam dan kayu manis sebagai bijirin atau campurkan ke salad kegemaran anda untuk makan tengahari.

Coklat gelap:
Lupakan kafein dan ambil bar cokelat. "Coklat gelap bertenaga dengan menyediakan sumber besi dan magnesium yang sangat baik. Pastikan sekurang-kurangnya 70 peratus," kata Stinson-Burt.

Pisang:
Kaya dengan vitamin kalium dan B, pisang membantu melambatkan penghadaman dan dapat mengekalkan paras gula darah stabil, kata Stinson-Burt.

Bran Flakes:
Gantikan bijirin anda dengan bran. "Serpihan Bran penuh dengan tenaga yang menghasilkan B-vitamin, besi, dan magnesium. Serat ini juga akan menjadikan anda lebih kenyang dan menstabilkan tahap gula dalam darah," kata Stinson-Burt.

Salmon:
Salmon tinggi dalam asid lemak omega-3 yang diperlukan untuk pengeluaran tenaga, aktiviti otak, dan peredaran serta mengekalkan kesihatan jantung, kata Stinson-Burt.

Kari:
Sering kali sebagai hidangan tradisional di Asia dan Caribbean, kari pedas yang dibuat dengan kunyit, kayu manis, cumin dan rempah lain boleh meningkatkan tahap tenaga dengan antioksidan, menormalkan kadar gula dalam darah, dan menggalakkan peredaran yang baik, kata Stinson-Burt.

Kelapa:

"Minyak yang terdapat di kelapa terdiri terutamanya daripada trigliserida rantaian sederhana, iaitu jenis lemak yang menjadi tenaga dengan cepat dan cekap," katanya. Minyak ini boleh menghalang anda daripada merasa lembap sepanjang hari anda.

Lentil:

Lentil dan kekacang lain seperti kacang ayam atau buah pinggang - menstabilkan tahap glukosa darah dan boleh membantu mencegah kecederaan pada pertengahan petang, kata Stinson-Burt.

Telur:
Telur tinggi dalam besi dan protein untuk memberi anda tenaga yang berkekalan sepanjang hari. "Choline adalah jenis B-vitamin yang terdapat dalam telur yang diperlukan untuk fungsi otak dan pengeluaran tenaga," katanya.

Bijirin penuh:
Gandum, kamut, dieja, gandum atau nasi perang. "Tidak kira apa gandum yang kamu pergi, karbohidrat kompleks, serat, B-vitamin dan besi akan membuat anda bertenaga sehingga makanan seterusnya," kata Stinson-Burt.

Buah-buahan sitrus:
Buah jeruk, seperti lemon dan limau, kaya dengan Vitamin C yang dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh kita.

Yogurt Yunani:
Yogurt pelbagai jenis mengandungi probiotik, yang dikenali sebagai bahagian utama penghadaman yang sihat, kata Stinson-Burt. Probiotik ini juga boleh membantu memerangi sistem imun yang lemah dan meningkatkan tahap tenaga anda.

Kale:
Kale benar-benar adalah superfood. Tinggi vitamin dan mineral, kale adalah penggalak tenaga yang hebat dan sumber utama kalsium. "Jika anda mahu memasak, pastikan untuk memasak dengan baik dalam minyak dan cuka balsamic untuk memastikan bahawa semua tenaga yang menghasilkan vitamin dan mineral mudah dicerna dan diserap untuk digunakan dalam badan," kata Stinson-Burt.

Teh halia:
Lupakan kopi dan ambil teh. Teh halia yang diidamkan dipenuhi dengan antioksidan dan nutrien yang boleh memberi anda rangsangan petang.

Comments