Tips dan Nasihat Untuk Mengerjakan Ibadat Umrah di Mekah dan Madinah

Salam. Alhamdulillah, Saya baru saja menyelesaikan Umrah. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang untuk membantu saya sebelum perjalanan saya. Promosi Pakej Umrah

Saya ingin berkongsi tip / pemerhatian saya untuk perjalanan dari perspektif lelaki. Tolong patahkan / maafkan saya atas kesilapan saya dan simpan saya di dalam duaas kamu. Saya mendesak semua orang melawat untuk menulis pengalaman mereka sendiri kerana terdapat kurang sumbangan di forum ini.

Panduan / Penyediaan:

Setiap panduan mempunyai bahagian-bahagian utama Umrah yang dilindungi, namun melakukan penyelidikan terlebih dahulu. Tonton beberapa video YouTube. Terdapat juga aplikasi Umrah 3D yang bagus untuk dimuat turun. Terima kasih kepada Preston Guild saya terutamanya menggunakan panduan ini.

Tampalkan penemuan awal anda di dalam dokumen perkataan dengan menekankan duas / niat / keperluan penting Umrah. Bahagikan kepada bahagian: iaitu satu halaman untuk memasukkan Ihram, satu bahagian untuk memasuki Haram + tawaaf dan halaman untuk Saee. Tanya ahli kumpulan / penatua anda yang lain untuk melihat dokumen anda dan minta cadangan. Sekiranya anda ingin saya berkongsi yang saya lakukan untuk diri saya sendiri, sila emel saya (adamuce@gmail.com).

Buat cetakan buku panduan ini untuk diri sendiri dan orang lain. Buat setiap bahagian dalam halaman yang berbeza. Saya menggunakan telefon bimbit saya di mana saya memuat turun dokumen saya dan menggunakannya semasa Umrah saya.

Saya cadangkan semua orang untuk melabur di dalam buku berdoa dan bukan buku panduan. Satu yang meliputi segala sesuatu daripada melakukan Ghusl / Wudu untuk berdoa untuk pengebumian.

Pakaian

Tonton video mengenakan ihram. Saya mengamalkan menggunakan tuala besar hotel.

Untuk pakaian lain, idea utama adalah sederhana tetapi memakai pakaian yang selesa. Sekiranya anda mempunyai seorang anak muda membeli Ihram di mana-mana di kedua-dua bandar tersebut jika anda tidak menemui seseorang di bandar anda sendiri (25 SAR). Anda sentiasa boleh menggunakan laundries yang agak cekap dan munasabah.

Teratas - Anda perlu mendapatkan sesuatu yang selesa dan lembut. Saya membeli beberapa baju lengan setengah lengan penuh dari TU Sainsbury yang sangat selesa untuk tahun ini. Anda mungkin mahu membeli beberapa t-shirt baju lengan setengah dengan saku. Saya juga mempunyai kapas penuh Punjabi / Kabli. Cobalah tidak mempunyai logo seperti kuda ikonik Ralph Lauren atau Armani's Eagle pada pakaian anda. Ramai lelaki memakai pakaian kebangsaan mereka.

Bottoms- Saya mengambil beberapa jenis khaki yang selesa. Ambillah pajama gaya kapas Asia.

Kasut - Beli kasut yang selesa tetapi ringan (empuk) atau slip kasut yang mudah dipakai dan lepaskan. Saya mendapat beberapa slip pantai yang sangat selesa dari Primark. Anda boleh membawa pelatih, tetapi IMO adalah sukar untuk dibawa dan digunakan.

Aksesori - Cobalah untuk membawa tali pinggang yang berfungsi sebagai tali pinggang untuk Ihram dan mempunyai petak-petak di dalamnya untuk penyimpanan. Ingatlah untuk mendapatkan satu untuk anak-anak kecil anda yang mereka harganya kira-kira 10 SAR.

Dapatkan kaunter untuk mengira tawaaf / saee. Terdapat beberapa perkara kecil yang boleh anda pakai pada jari anda yang berharga 2-3 SAR (juga tersedia dalam Bin Dawood).

Dapatkan beg tali untuk membawa kasut anda di dalam masjid. Juga membawa beg polythene kecil sekiranya anda menyimpan buku agama dalam beg tali anda.

Dapatkan krim bibir kerana ia akan kering (tetapi anda mungkin tidak mahu menggunakan selepas Ihram). Pelembap kaki yang baik adalah penting bersama dengan krim matahari.

Simpan set pencukur yang baik, pemotong kuku, gunting, penyesuai perjalanan dan memilih gigi;)

Berhati-hati dengan riyal SAR, kerana sebahagian daripada mereka kelihatan sama dengan denominasi yang berbeza.

Pertukaran asing sentiasa sibuk tetapi masa yang paling sibuk adalah selepas doa Salah.

Dapatkan kad sim anda disusun. Anda memerlukan pasport untuk ini. Masa terbaik untuk membeli adalah selepas solat Fajr atau selepas doa Farz, tetapi anda perlu mencuba dan berdoa di dekat kedai-kedai ini.

Ketahui beberapa frasa dan nombor bahasa Arab yang penting.

Umrah / Berdoa di Mekah

- Di hotel anda di Mekah, tanyakan jika anda telah diperuntukkan pandangan Haraam. Jika begitu, anda dinasihatkan untuk tidak melihatnya sebelum anda menyiapkan Umrah anda. Ini mungkin tidak penting kepada banyak orang, tetapi juga anda mungkin ingin bertanya jika katil disusun dengan cara di mana kaki anda menghadap ke arah kiblat ketika berada dalam posisi tidur.

- Jika anda mempunyai anak / tua, anda boleh cuba menggunakan kerusi roda. Banyak hotel menyediakan ini secara percuma. Mencuba menempahnya di resepsi. Anda juga mempunyai pendorong kerusi roda khusus yang lebih tinggi di dalam Haraam tetapi saya fikir mereka cuba melakukan perkara dengan cepat dan kurang bercakap apa-apa selain bahasa Arab.

- Masa terbaik untuk melakukan Umrah / Tawaf adalah betul selepas Isha kerana ia adalah lebih sejuk, kurang sesak dan anda sekurang-kurangnya boleh menyentuh Kabaah dengan lebih mudah InshahAllah, mencari ruang untuk berdoa di belakang Maqam Ibrahim dan Hatim. Juga lebih dekat anda ke Kabaah, jarak kurang yang anda perlu tutupi. Semasa waktu sibuk, tingkat kedua adalah pilihan yang baik. Apabila anda berniat untuk melakukan penambahan Tawaf tambahan pada liputan langsung untuk melihat ketumpatan orang sebelum anda meninggalkan hotel anda.

- Allhamdullilah Saya berjaya mencium Batu Hitam. Saya mengambil masa lebih daripada 30 minit. Ia seperti berada dalam scrum dan saya cedera sedikit tetapi tidak ada yang serius dan saya berasa buruk untuk wanita di tengah-tengah semua ini. Harap ingat ini tidak penting. Bagaimanapun, IMO, cara terbaik adalah untuk kekal sejajar dengan Black Stone dan membuat jalan ke hadapan (perlahan). Selepas anda menciumnya, bahagian yang sukar sedang keluar. Pastikan anda mencapai tangan anda dan seseorang InshahAllah akan menarik perhatian anda.

-Jika anda tidak suka mencucuk atau menolak dari belakang, simpan beg anda di belakang bahu anda selama ia tidak mempunyai objek yang tajam.

-Jika niat anda adalah untuk membaca solat Farz di dalam masjid, anda perlu memulakan perjalanan anda 45 minit sebelum Azaan jika anda tinggal berhampiran pintu utama masjid. Untuk Jummah 2 jam sebelum Azaan.

-Buang sebotol air ZamZam untuk melakukan wudu. Sentiasa membawa beberapa makanan kecil kerana semua kegiatan keagamaan ini boleh membuat anda lapar. Kami mendapat krep coklat dari UK untuk anak saya.

-Get rambut yang baik di Ihram anda di tukang gunting rambut di bawah tanah Menara Jam untuk 10 SAR.

- Ambil beberapa mainan kecil dan tenang dan makanan untuk anak-anak anda. Peminat M & M cukup bagus untuk 30 SAR di Bin Dawood.

Membeli-belah

- Zamzam. Beli dari lapangan terbang Jeddah sebelum anda mendaftar masuk 9 SAR untuk 5 liter dan dikemas. Tulis nama anda di dalam kotak sebelum anda menyemaknya.

- Tasbee dan Attar adalah kualiti dan harga yang lebih baik di Madinah. Yang terbaik yang saya dapati adalah di bawah lantai bawah kompleks Hilton Medina. Ingatlah untuk tawar-menawar. Untuk Attar cuba Janatul Maula atau Janatul Medina yang boleh digunakan oleh lelaki dan wanita.

- Berdoalah topi: Ada beberapa yang baik adalah 10 SAR di Mekah tetapi di Madinah anda boleh membelinya murah 2 SAR di jalan-jalan tapi tidak berkualiti yang sama.

Ziyarat Medina

Kami menempah kami melalui concierge hotel selama 1.5 jam untuk empat lokasi yang berharga 150 SAR untuk sedan di mana 4 orang dewasa dan satu kanak-kanak di pangkuan boleh duduk ok. GMC / Ford van yang besar menelan kos 250 SAR. Anda mungkin mendapatkan harga yang lebih murah ini jika berunding dengan pemandu teksi.

Waktu terbaik untuk melawat adalah selepas doa Zuhur. Sebelum membuat tempahan memberitahu petugas concierge yang anda mahukan seorang pemandu Asia yang boleh memberi komen dan menebus anda tepat di hadapan hotel anda. Lokasi 3/4 biasanya ditutup tetapi kami melangkah keluar di Gunung Ohud dan berdoa di Mosuqe Quba dan Masjid Qiblatain.

Makanan

Pastikan anda makan sarapan pagi yang baik dan sihat di hotel, makan siang yang ringan dan makan malam. Cuba elakkan perkara berminyak pada waktu sarapan dan makan tengah hari.

-Mecca: Kawasan menara jam menara makanan adalah baik, bersih, dan luas dan mempunyai banyak pilihan. Terdapat KFC, Baskins dan Robbins di kalangan jenama antarabangsa.

Terdapat satu kedai yang menjual makanan Pakistan dan hebat. Ingatlah untuk mempunyai kari ayam dan ayam.

Kedai-kedai lain menjual pelbagai jenis makanan tetapi yang terbaik adalah yang sibuk.

Antara senarai teratas makanan kami:

- BBQ udang dan beras putih

- Ikan panggang dan beras putih

- Kabsa Mutton Pilaf

- Keema

Jangan lupa mempunyai Whopper dari Burger King!

Di antara Mekah dan Madinah jika anda mempunyai pengangkutan sendiri meminta pemandu berhenti di tempat yang bagus dengan restoran yang tepat. Mempunyai Mandy Pilaf.

-Medina: Jika anda selepas makanan desi yang murah dan ceria, terdapat perarakan restoran tidak jauh dari masjid Nabi (saw). Jika anda keluar dari Hilton dan kemudian menuju ke pejabat STC dan pergi melalui sebuah lorong kecil di sebelahnya, anda berada di sana. Yang terbaik adalah hak di bawah tanda Kudu. Mereka lelaki (berpakaian biru) ramah dan cekap dan boleh berbahasa Bangla / Hindi / Indonesia dan Arab. Cuba kari daging dan dhal. Untuk SAR 80 anda boleh memberi makan 4 orang untuk makan dengan mudah dengan kari daging.

Masa terbaik untuk menempah makanan adalah sejam selepas solat Farz sebagai barisan yang panjang, terutama untuk KFC dan Hardees. Hardees berlebihan IMO. Satu perkara yang mengecewakan ialah francais ini enggan berkhidmat di Diet Colas. Walau bagaimanapun, jika anda memesan kombo, mengambil Cokes kerana ia bebas dan memberikannya kepada pembersih atau miskin.

Juga jika anda mempunyai makan tengah hari / makanan yang tinggal saya cadangkan anda membungkusnya dengan baik dan memberikannya kepada orang miskin dan yang memerlukan daripada membuangnya.

Amaran Perjalanan:

Malangnya pencuri dan pencopet masuk ke Haraam. Mereka biasanya cuba untuk mencuri apabila anda tergendala di suatu tempat. Ada juga yang cukup mahir untuk memotong pakaian anda dan mencuri dompet anda. Jangan ambil banyak wang ketika hendak berdoa.

Jika anda didekati oleh seseorang yang telah kehilangan wangnya, katakan anda akan membelinya. Apabila saya membeli makanan untuk sesetengah orang, mereka meninggalkan kawasan tempat saya meminta mereka untuk menunggu. Tetapi gunakanlah penghakiman anda kerana sesetengah orang mungkin memerlukannya sebagaimana Allah mengetahui yang terbaik.

Di Jeddah / Medina, pembawa bagasi akan meminta 20 SAR untuk menolak troli anda. Kami memberi 10 SAR setiap. Rupa-rupanya anda perlu menyewa troli anda sendiri (ini boleh menjadi con) tetapi kos 3 SAR untuk setiap troli.

Di mana-mana lapangan terbang sebelum anda mencapai titik keselamatan, letakkan dompet / barang-barang anda di dalam beg anda dan tidak di dalam kotak.

Sila berhubung dengan saya jika anda mempunyai pertanyaan lanjut. Semoga Allah menerimanya dan selamatkan kamu.

Comments